Creada amb el propòsit d'oferir a nens i joves una publicació que fos estimulant, didàctica i que estigués redactada en llengua catalana, la revista Cavall Fort i els seus continguts -còmics, tires còmiques, contes i narracions, articles de divulgació, notícies, passatemps, manualitats, concursos...- han entretingut a diverses generacions de nens des de la seva aparició fa més de 55 anys, en ple franquisme, el desembre de 1961. Molts van descobrir la màgia de les historietes a través d'ella i, en molts casos, va ser primordial per a impulsar en nenes i nens l'interès per la lectura, la literatura, la ciència, la història, el teatre o l'art.
Doncs, revisant recentment números dels anys 60 i 70 de Cavall Fort per a un futur text, ens ha cridat molt l'atenció el tema dels anuncis publicitaris que s'inserien a les pàgines de la revista. Publicitat que, en alguns casos, patrocinava algunes historietes còmiques, suposem que per sufragar els drets de publicació i la traducció d'aquestes (amb manifesta inclinació per traduccions de bandes dessinées de l'escola francobelga), o que, en general, servia per finançar el conjunt de la producció i del tiratge de la revista.
Hem seleccionat alguns anuncis publicitaris com a exemples per veure com es publicitaven les marques en una revista com Cavall Fort -algunes de manera molt singular- i com a recordatori nostàlgic de diversos productes, alguns encara de consum, altres ja desapareguts.
Nacho García M.